/ Kostrådgivning / Mindre värk och lägre vikt

Mindre värk och lägre vikt

Jessica den 11 mars, 2017 - 16:39 i Kostrådgivning

Jag fick ett mail som jag har fått tillstånd att dela med er. Jag skulle hjälpa en tjej att komma tillrätta med sitt sötsug och dåliga kostvanor och bli av med ett par trivselkilon som smugit sig på . De flesta vet egentligen vad och hur de ska äta för att lyckas, men ofta är det planering, inköp och vardagen som sätter käppar i hjulen. Det här är saker jag tar med och lägger stor vikt vid när jag sätter ihop ett kostschema eller en måltidsplanering. 

Det absolut bästa med den här historien är att Alex  inte bara lyckades uppnå de mål hon satt, utan att hon dessutom minskat sina migränanfall och huvudvärk drastiskt! Läs gärna hennes historia nedan. 

“Den främsta anledningen till varför jag ville ha hjälp med ett kostschema var för att jag hade fastnat i dåliga vanor där jag mer eller mindre dagligen åt “skit”.

Varje kväll framför TV:n slank det ner chips, nötter, choklad och/eller lösgodis. Även om jag visste att det jag stoppade i mig inte var bra, var jag ändå inte tillräckligt motiverad av mig själv att bara sluta, det var ju så gott!
Jag nådde en gräns när mina kläder blev illasittande och jeansen var svåra att knäppa. Rent viktmässigt hade jag inte koll på hur mycket jag lagt på mig. På sin höjd 5 kg men jag var allmänt pluffsig/svullen om buk, lår och rumpa.

En annan anledning var att jag efter ca 25 år med svår huvudvärk äntligen diagnostiserats med migrän. Under en normal månad har jag i snitt 6 dagar migrän, utöver det ca 7 dagar vanlig huvudvärk som är något lindrigare än migränen (ej sammanhängande perioder). Ett råd jag fick av neurologen var att försöka hålla mitt blodsocker så stabilt som möjligt, då bl.a socker kan  trigga igång en attack. Efter det beskedet hade jag inga undanflykter att ta till.

Jag hade bestämt mig för att göra en månad utan socker, mjöl och alkohol där jag skulle äta tre mål om dagen -frukost lunch och middag.
Mitt mål med denna “vita” månad var att tappa några kilo och inte vara så svullen, men aldrig att jag kunde drömt den effekt jag skulle komma att få! Från att ha haft migrän/huvudvärk 10-13 dagar i månaden har jag haft 2 dagar med migrän och 3 dagar med huvudvärk – på 30 dagar!!! Med facit i hand har detta varit den stora vinsten. 

Jag har tappat 3kg och byxorna som jag knappt kunde knäppa för 30 dagar sedan sitter nu perfekt, jag känner mig något piggare än jag brukar, och mitt humör har varit stabilt hela tiden. Min plan var att jag skulle bli lite mer liberal i kosten när min vita månad var avklarad. Äta lite snacks till helgen, dricka ett glas bubbel när det känns bra osv. Men… med de här resultaten känns sötsuget längre bort än någonsin! Varför riskera att fortsatt kunna må så här bra för en stunds “njutning”? Jag kommer verkligen tänka mig för både en och två gånger om vad jag stoppar i mig hädanefter.

Det har absolut inte varit en uppoffring att följa kostschemat, snarare tvärt om. Skulle vilja säga att det har varit en enorm lättnad att någon annan bestämmer vad jag ska äta, och när jag ska äta.  Jag har inte behövt tänka på mat en enda gång under hela månaden,  så all hets och fokus runt detta har helt försvunnit.

Då inköpslistor ingick i kostschemat visste jag  i god tid vad som ska inhandlas. Därmed har jag inte heller behövt gå och handla hungrig eller helt planlöst inför kvällens middag, där både det ena och det andra onödiga brukar slinka ner i korgen. Jag följde helt enkelt inköpslistan jag hade med mig. Recepten har varit väldigt bra med tanke på att de har varit enkla och snabblagade, precis det man behöver i vardagen! 

Har dessvärre inte mätt mig något alls varken före eller under dessa 30 dagar, jeansen talar dock för att många centimetrar försvunnit både från buk och rumpa.
Resultat:
Längd: 163cm
9/2 Startvikt: 64,1kg
9/3 Vikt: 61kg (-3,1kg)

0 KOMMENTERA

Lämna gärna en kommentar nedan

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *