/ Okategoriserad / Spara tid och pengar genom att matpreppa

Spara tid och pengar genom att matpreppa

Jessica den 19 mars, 2017 - 19:29 i Okategoriserad

Det är inte svårt att äta bra och varierad mat, men det blir enklare om man preppar och förbereder lite inför den kommande veckan. Söndagen är en sådan dag då jag brukar matpreppa och tillaga sånt som kan förberedas i god tid. Idag ska jag fixa veckans frukostar och tillaga några proteinkällor som sedan ska frysas in i portionsförpackningar. Jag ska också koka veckans ranson av RS (resistent stärkelse) så som jordärtskockor, potatis och sötpotatis. Genom att göra på det här viset tjänar jag både tid och pengar!

Till frukost den här veckan blir det bananpannkaka med chiabärssylt eller kokta ägg med örtsmör och avokado. Bananpannkakan tar ju sin tid i ugnen men bortsett från det tar det här ca 15 minuter att förbereda. Sedan behöver jag inte lägga mer tid på frukost den här veckan.

Medan pannkakan är i ugnen kokar jag bönor och RS och förbereder makrillen. Filéerna ska bara kryddas med salt, peppar, dill och citronskivor och sedan ska de in i ugnen på låg temp ca 25 minuter. Några av dem kommer jag äta i början på veckan, de andra fryser jag in till nästkommande vecka.
Vad gäller bönorna så kokar jag hela påsen på en och samma gång. Förvarar det jag ska äta under veckan i en burk och fryser in resterande i portionsförpackningar (och har på så sätt flera middagar preppade och klara).

Ett annat tips är att äta samma mat två dagar i rad, alltså alla mål. Ex sönd+månd=
Frukost: Bananpannkaka med chiabärssylt
Lunch: Köttfärssås med smörstekt basilikavitkål och avokado
Middag: Makrillfilé med kall jordärtskocks- potatissallad

Att välja rätter som går snabbt att göra är ett annat tips. Bra vardagsmat behöver inte ta lång tid, även om man väljer att göra den från grunden.

För att få variation i mitt proteinintag försöker jag hålla mig till:
Ägg- frukost
Kött (eller kyckling) – lunch
Fisk, skaldjur eller bönor – middag

Såhär jobbar jag i stora drag. Hur preppar du för att underlätta vardagen?

3 KOMMENTERA

Lämna gärna en kommentar nedan

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 Kommentarer
  • 21 april, 2017

    Hej!

    Jag är lite nyfiken på det här med RS. Äter du alltid bara potatisen och sötpotatisen tillagad och sedan kall? Jag har nyss upptäckt sötpotatis och tycker det är jättegott, men föredrar varm mat framför kall. Tycker jag känner mig mättare längre på det. Något favoritrecept med kall sötpotatis som kanske kan få mig på andra tankar?

    Tobbe
    Svara
    • 22 april, 2017

      Ja, jag äter nästan alltid min potatis/sötpotatis kokt och kall 🙂 Jag blandar ner dem i en matig sallad, eller så äter jag dem som de är med smör och salt. Så har tyvärr inga goda recept att tipsa dig om.
      Men, det fina är, om du kokar och kyler ner ovanstående men sedan värmer upp dem igen – så innehåller de fortfarande bra med RS!

      Svara
      • 22 april, 2017

        Tack för svar! Så kalla i en sallad är alltså bästa sättet. Där efter tillagade och sedan uppvärmda i t ex valfri matlåda 🙂 Got it! 🙂

        Tobbe
        Svara