/ Träning / Hörnstenar för hälsa och välmående – träning och rörelse

Hörnstenar för hälsa och välmående – träning och rörelse

Jessica den 14 maj, 2017 - 20:46 i Träning

Att leva ett liv utan rörelse och träning är inget hälsosamt liv.  Idag är det tyvärr både möjligt, vanligt och ”normalt” att inte röra på sig. Det onormala har blivit normalt. Många finner varken tid, ork eller lust till att stå, gå, springa och lyfta tunga saker. Kroppen är inte skapad för inaktivitet och ”orörelse ”. Så hur tänker vi när vi väljer bort det här? På kort sikt gör det här bland annat att så att

  • vårt immunförsvar försämras
  • får sämre syresättning
  • vi sover sämre
  • vi får värk
  • det ökar stressen…
  • …vilket gör det svårare att gå ner i vikt

På långs sikt

  • får vi sämre hållning
  • blir vi bensköra
  • får artros
  • ökad inflammation

Vi går helt enkelt sönder! Det är meningen att vi ska stå, gå, springa och lyfta saker! Det går liksom inte att välja bort. I varje fall inte om du vill att kroppen ska hålla och fungera livet ut – och det vill man väl? Det här har inte alltid varit självklart för mig. Jag kommer inte från förhållanden där man har prioriterat en aktiv livsstil, så jag förstår att det kan tyckas både onormalt, svårt och tidskrävande. Men det handlar om att hitta en aktivitet och en aktivitetsnivå som passar dig och din livsstil. Ofta måste man välja bort sånt som är enklare och inte kräver någon insats. Expempelvis som att se på Netflix 😉 Men du måste ju inte börja gå på gym fyra gånger i veckan! Om du är helt ovan vid att röra på dig kan det ju räcka med att stå upp en halvtimme vid ditt skrivbord på jobb. Därefter börjar du gå en powerwalk varannan kväll, vilket senare blir till varje kväll.  Kanske att du lägger till några airsquats och armhävningar efter en tid. Du vet väl att hälsa föder hälsa precis som att ohälsa föder ohälsa?

Jag brukar röra på mig ganska mycket. Har ett aktivt jobb och styrketränar vanligtvis 4 ggr/vecka. Den senaste månaden hör till ovanligheterna och jag har tränat och rört på mig mycket mindre än normalt – vilket påverkat mig i negativ riktning,  både fysiskt och psykiskt. Jag sover sämre, har både problem med att somna och även med att sova en hel natt. Är trött och orkeslös. Känner mer olust inför allt jag företar mig. Fy fan, det här beteendet är inget jag vill fortsätta med.

Nästa och sista delen i den här serien handlar om relationer. Även dessa har en stor roll i ditt välmående. Än så länge har jag pratat om kost, sömn och nu idag – rörelse och träning- och sambandet mellan dessa. Håller du med mig eller har du andra tankar runt detta?

 

 

 

 

 

3 KOMMENTERA

Lämna gärna en kommentar nedan

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

3 Kommentarer
  • 15 maj, 2017

    Håller med! Men tyvärr håller inte min kropp med om allt för av någon märklig anledning sover jag oerhört mycket sämre när jag tränar. Provat träna bara väldigt lätt och mer intensivt och tungt, samma visa varje gång. Spelar inte heller någon roll vilken tid jag tränar. Vet inte varför det blir så. Har inte kunnat träna knappt något senaste tiden pga problem med ryggen och plötsligt har jag börjat sova bra! När jag försökte börja träna igen blev sömnen genast dålig igen. Känns som min kropp blir stressad vilket gör mig väldigt ledsen för jag VILL träna!

    Jonna
    Svara
    • 16 maj, 2017

      Say what? Jag skulle precis fråga när du tränar på dygnet, men ser att du testa olika tidpunkter. Jag känner igen det där från när jag tränade på kvällar men sen jag började med arla morgonträning är inte det här något problem längre.
      Men istället för när du tränar kanske det beror på vad du tränar?

      Svara
      • 16 maj, 2017

        Har oftast tränat tidig morgon men tidpunkten verkar som sagt inte spela roll. Har testat powerwalk, jogging, styrketräning, hiit och low impact träning. Samma resultat, stressad känsla i kroppen och usel sömn 😕

        Jonna
        Svara